คำอธิบายรายวิชา

กลุ่มสาระการเรียนรู้ภาษาต่างประเทศ                                                                รายวิชาพื้นฐาน

รหัสวิชา อ ๒๒๑๐๑ ภาษาอังกฤษพื้นฐาน ๓                                  ชั้นมัธยมศึกษาปีที่ ๒ ภาคเรียนที่ ๑

เวลาเรียน ๖๐ คาบ (๓ คาบต่อสัปดาห์)                                                       จำนวน ๑.๕ หน่วยกิต

 


          เข้าใจ ภาษาท่าทาง คำสั่ง คำขอร้อง คำแนะนำ คำชี้แจงและคำอธิบายง่าย ๆ   อ่านออกเสียงข้อความข่าวประกาศและบทร้อยกรองสั้น ๆ ถูกต้องตามหลักการอ่าน   ระบุ/เขียนประโยค หรือข้อความให้สัมพันธ์กับสื่อที่ไม่ใช่ความเรียงรูปแบบต่าง ๆ ที่อ่าน โดยสามารถยกตัวอย่างและให้เหตุผลประกอบ   สนทนาแลกเปลี่ยนข้อมูล เกี่ยวกับตัวเอง เรื่องราวและสถานการณ์ต่างๆในชีวิตประจำวัน   พูดและเขียนแสดงความต้องการ เสนอและให้ความช่วยเหลือ ตอบรับและปฏิเสธ ในสถานการณ์ต่าง ๆ    พูดและเขียนเพื่อขอและให้ข้อมูล เกี่ยวกับเรื่องที่ฟังหรืออ่าน   เขียนแสดงความรู้สึกขอความคิดเห็นเกี่ยวกับเรื่องราวที่อ่านพร้อมให้เหตุผลอย่างเหมาะสม   พูดและเขียนสรุปใจความสำคัญแก่นสาระที่ได้จากการวิเคราะห์ ข่าวเหตุการณ์ที่น่าสนใจ ประสบการณ์ส่วนตัว และให้เหตุผลประกอบอย่างเหมาะสม     ใช้ภาษาและน้ำเสียง รวมถึงกริยาท่าทางให้เหมาะกับ บุคคลและโอกาสตามมารยาทของสังคมและวัฒนธรรมของเจ้าของภาษา    เขียนบรรยาย เกี่ยวกับเทศกาลความเป็นอยู่ และประเพณีของเจ้าของภาษา เข้าร่วมและจัดกิจกรรมทางภาษาและวัฒนธรรมตามความสนใจ     เปรียบเทียบ อธิบาย และสรุปความหมายและความแตกต่างระหว่างการออกเสียงประโยคชนิดต่าง ๆ และลำดับคำตามโครงสร้างประโยค     ค้นคว้ารวบรวม สรุป เชื่อมโยงข้อมูลที่เกี่ยวข้องกับกลุ่มสาระการเรียนรู้อื่น โดยการนำเสนอ การพูด การเขียน     การใช้ภาษาในสถานการณ์จริงและสถานการณ์จำลอง       ใช้ภาษาเพื่อการค้นคว้าสืบค้น   และนำเสนอผลงานของตนเองอย่างมีประสิทธิภาพ

รหัสตัวชี้วัด

ต ๑.๑   ม.๒/๑            ม.๒/๒            ม.๒/๓            ม.๒/๔

ต ๑.๒   ม.๒/๑            ม.๒/๒            ม.๒/๓            ม.๒/๔            ม.๒/๕

ต ๑.๓   ม.๒/๑            ม.๒/๒            ม.๒/๓

ต ๒.๑   ม.๒/๑            ม.๒/๒            ม.๒/๓

ต ๒.๒   ม.๒/๑            ม.๒/๒

ต ๓.๑   ม.๒/๑

ต ๔.๑   ม.๒/๑

ต ๔.๒   ม.๒/๑            ม.๒/๒

รวมทั้งหมด  ๒๑  ตัวชี้วัด

Course Title: English Conversation for Everyday and Professional Communication Course Objectives: By the end of this course, students will be able to:
  1. Speak confidently in various social and professional settings.
  1. Improve pronunciation, vocabulary, and grammar in conversation.
  1. Engage in discussions, debates, and role-plays effectively.
  1. Understand cultural nuances in English communication.
Course Duration: 8–12 weeks (adjustable based on schedule)
 
Course Outline Module 1: Introduction to Conversational English 
Importance of conversation skills 
Overcoming fear of speaking 
Basic pronunciation and intonation practice 
Introducing oneself and others 

Module 2: Everyday Conversations
Greetings and small talk 
Asking and giving directions
Making requests and responding politely
Expressing likes, dislikes, and preferences

Module 3: Social and Informal Communication
Talking about hobbies, interests, and daily activities 
Describing people, places, and things
Telling short personal stories and experiences
Expressing emotions and opinions Module

4: Practical Conversations in Different Settings
Ordering food in restaurants
Shopping and bargaining
Making appointments and reservations
Telephone and online communication etiquette Module

5: Workplace and Professional Communication
Introducing yourself in professional settings
Participating in meetings and discussions
Making presentations and public speaking basics
Writing and responding to emails professionally

Module 6: Handling Challenging Conversations
Disagreeing politely and making suggestions
Giving and receiving feedback
Handling misunderstandings and complaints
Conflict resolution strategies

Module 7: Debate and Discussion Practice
Structuring arguments and expressing viewpoints 
Debating on common topics
Group discussions and critical thinking exercises
Practicing persuasion and negotiation

Module 8: Cultural Aspects of Communication
Understanding idioms, slang, and colloquial expressions
Non-verbal communication across cultures
Dos and don’ts in English-speaking environments
Adapting communication styles for different audiences

Module 9: Final Presentation and Evaluation
Students engage in real-life conversation scenarios
Group discussions and feedback sessions 
Individual presentations on chosen topics
Final assessment and course reflection 

Teaching Methods: Role-plays and simulations

Group discussions and pair work

Listening and speaking exercises

Games, storytelling, and real-life scenarios

Recorded speaking practice with feedback

Assessment Criteria:
Participation and engagement (30%)
Fluency and pronunciation improvement (20%)
Role-plays and practical exercises (20%)
Final presentation and conversation test (30%)